En rolig søndagstur på 13 km.

Bestemte meg i går for at dagen i dag er dagen for en langtur. Teste hvor langt eg klarer å få løpt. Er eg klar for et halvmaraton som ligger og lurer i hodet?

Eg kastet meg ut i det og klarte å få løpt i 13,2 km og brukte 1 time og 25 minutter på dette. Er egentlig greit fornøyd med dette.  Hadde håpet på 15 km, men men....Med litt trening så er jo ikke 3 sjøers løpet i November noen umulighet.

Alle som har lest innlegget om 5km på 29 minutter vet hvor fort dette kan gå galt. Så hvordan gikk det idag, og hvordan forbereder man seg for et slikt løp ?

Dagens forberedelser starter med frokosten. Eg spiser en god frokost, 3 halve, grove rundstykker og 1 glass med melk. Setter en normal dose for dette og kopler fra pumpa. Ja du leser riktig, eg kutter tilførselen av insulin. Denne livsviktige medisinen som sprøytes inn i kroppen 24 timer i døgnet. Eg legger rett og slett insulinpumpa bort! Dette gjør eg halvannen til 2 timer før eg starter på turen min. Kroppen bruker ca så lang tid til å bryte ned reservene av insulin som er i kroppen. Hensikten er å fjerne all insulin som er i kroppen!

Hvorfor gjør eg dette? Jo, det har seg slik at løping over lang tid forbrenner mye mer energi en det som kroppen tar opp. Med andre ord; Kroppen trenger ikke hjelp av insulinen til å bryte ned energien. Eg og kroppen min klarer dette fint så lenge eg holder farten oppe.

Eg forbrenner faktisk mer energi en det som kroppen har tilgjengelig, og må tilføre dette underveis. Så etter 5,5 km er det bare å finne frem energigelen og klemme i trynet. Denne skylles ned med vann. Etter 11 km gjentas dette og resten av gelen går ned. I denne gelen på 100gram er det like mye karbohydrater som ca 4 brødskiver og 1 stort glass med melk. Og så må vi ikke glemme bananen som ble inntatt rett før turen startet. 

Som dere sikkert forstår så er det snakk om en del energi som forbrennes på en løpetur av denne lengden. Ingen tilførsel av insulin og store menger mat.

Eg startet turen med blodsukker på 10 og sluttet med et blodsukker på 12. For meg så er dette definisjonen på en vellykket tur, sett fra diabetesen sin side.

Hva gjør man etter turen?

Da er det å kople til pumpa, sette en dose med insulin som tilsvarer tiden du har vert uten, samt ta høyde for blodsukkernivået du har. Komme seg i dusjen, få spist litt næringsrik mat og håpe at diabetesen oppfører seg fint resten av dagen.

En ting er iallefall sikkert: Det er 1000 ganger bedre å føle seg sliten etter en joggetur, en å føle seg psykisk utslitt og utmattetet etter en dag der eg og diabetesen har vert i bokseringen mot hverandre!

Eller er løsninen så lett: Ut å løp 24/7 og du  løper av deg sukkersyken? 

PS. et lite råd: Ikke stol på at insulinpumpa forteller deg rett blodsukkernivå, når du trener. Da er det kun manuell måling som fungerer.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kjellarild

kjellarild

48, Time

Mann på 48 år, gift med Hege og pappa til 3. Her vil eg blogge om litt av hvert som opptar meg. Har hatt diabetes siden 1981 og vi nok blogge mye om dette. Bor på Bryne

Kategorier

Arkiv

hits